Kemin kansalliset seniorit ry

Toimintasuunnitelma 2024

1.   Yleistä

Vuosi 2024 on yhdistyksemme juhlavuosi yhdistyksemme täyttäessä 50 vuotta. Tätä 50-vuotista taivaltamme juhlimme asiaan kuuluvalla tavalla.Kansallisen senioriliiton 2024 teema on ”Elämäniloa ja voimaa”.
Teema sopii meille juhlavuotena erikoisen hyvin. Pyrimme juhlavuotenamme
toimintamme keskittämään Liiton teeman mukaisesti, iloa ja voimaa. Voimaa, jota meissä senioreissa on elämänkokemuksen myötä jokaisessa, kun vain otamme sen käyttöön.
Pyrimme saamaan kaikki jäsenemme toimintaan mukaan, jotta kukaan ei tuntisi oloaan yksinäiseksi. Yksinäisyyden torjunta on senioritoiminnan keskeisiä asioita.
Vanhat toiminnat jatkuvat edelleen niitä kehittäen ja uudistaen tarpeen mukaan.  Myös uudet toiminnat ovat aina tervetulleita.

2.   Toiminta

Sääntömääräinen kevätkokous maaliskuun 15 päivään mennessä. Sääntömääräinen syyskokous marraskuun 15 päivään mennessä.
Liiton järjestämiin kokouksiin, koulutuksiin ja erilaisiin tilaisuuksiin osallistumme aktiivisesti.
Lapin piiri on luonnollinen yhteistyökumppanimme ja myös piirin järjestämiin
kokouksiin, koulutuksiin ja tilaisuuksiin on aktiivinen osanottomme.
Yhdistyksen hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa kesäkuukaudet pois lukien.
Jäsenten kuukausitapaamiset toteutetaan kaksi kertaa kuukaudessa. Kuukausitapaamisten sisältö on jatkuvan kehittelyn tarkkailun alla. Luonnollisesti kuulemme jäsentemme toiveita ja toteutamme tältä pohjalta ohjelmaamme.
Liiton teema ”Elämäniloa ja voimaa” tulee varmaan näkymään
vuonna 2024, siis asiaa ja viihdettä.
Digikoulutus jatkuu edellisen vuoden tapaan. Kannustamme jäseniämme rohkeasti tarttumaan uusiin asioihin ajatuksella, että kukaan ei ole liian iäkäs oppiakseen uusia asioita.
Kerhotoiminnoissa Kirjallisuuspiiri, Retkeilykerho ja Ukkokerho jatkavat kokoontumista kerran kuukaudessa ja Näprääjät kerran viikossa.
Meille jokainen ihminen on tärkeä ja siksi pyrimmekin luomaan toimintoihimme sellaisen myönteisen ilmapiirin, että jokainen voisi helposti tulla mukaan ja näin löytää oman ” yhdistys-kotinsa”. Yksi on tärkeä, mutta yhdessä olemme vielä enemmän.
Yhteistyötä eri tahoille tulemme tehostamaan. Näin saamme omaa asiaamme esille ja näin luomme myönteistä kuvaa kansallisista senioreista.

3   Tiedottaminen

Liiton jäsenlehti Patina tulee jokaiselle jäsenelle. Siinä Liitto tiedottaa senioreita koskevia, ajankohtaisia asioita. Myös siihen on jokaisella jäsenellä mahdollisuus tarjota omia artikkeleitaan, esim. paikkakuntakohtaisista tapahtumista.
Kemin kansallisilla senioreilla on oma kotisivu, jonka osoite on https://kemi.senioriyhdistys.fi Tällä sivustolla on kaikki ohjelmamme ja eri tapahtumat ja myös aina yllättävät muutokset.
Jäsenemme ovat olleet aktiivisia sivuston käyttäjiä ja sitä toivomme jatkossakin.
Myös sähköposti toimii viestittäjänä.
Kevät- ja syystoiminnoista laadimme ohjelmalehtisen, joka jaetaan jokaiselle jäsenelle. Paikallinen Lounais-Lapin järjestöpalsta toimii ilmoituslehtenämme.
Tiedottamisessa oma toimintamme ja myönteinen suhtautumisemme ei suinkaan ole vähäarvoista. Jokainen yksittäinen jäsen antaa tahtomattaankin informaatiota ja toimii aktiivisena tiedottajana.

4.   Talous

Taloutemme pohjana on jäsenmaksutulot ja pienet avustukset.
Jäsenmaksun suuruus päätetään syyskokouksessa sääntöjen mukaisesti.
Tästä jäsenmaksusta yhdistys tilittää jäsenmaksuosuuden jäsenmäärän mukaisesti Kansalliselle Senioriliitolle.

5.   Muu toiminta

Jatkamme yhteistyötä Kemin kaupungin ja Kemin Seurakunnan sekä muiden yhteistyötahojen kesken. Jokainen uusi jäsen saa liittomme jäsenmerkin.
Jokainen, eri tavoin ansioitunut huomioidaan ja palkitaan erilaisin huomionosoituksin.

6.   Toiminnan jatkuvuus

Uusien jäsenten saaminen on jatkuva huolemme ja siihen koitamme keksiä monenlaisia keinoja saadaksemme uudet eläkkeelle jäävät tulemaan aluksi ilman velvoitteita tutustumaan toimintaamme. Jokaisessa ulkopuolella jäsentapaamisten tapahtuvissa tilaisuuksissa tuomme esille liiton ja paikallisen yhdistyksen toimintaa.
Uskomme arvojen merkitykseen ja erikoisesti uskomme, että arvomme rehellisyys, rohkeus ja suoraselkäisyys korostuvat tänä aikana, kun maailman tilanne on kovin sekava, jopa pelottava.

Kemin kansalliset seniorit ry hallitus