Tutustuminen Ajoksen kalasatamaan 18.5.2016.

Kevätretkellämme saimme esimakua tulevasta kesästä, mikäli vanhoihin sanontoihin on uskomista.
"Erkki turjus turkki päällä, kesä kaikki paita päällä".
"Mitä säätä Erkkinä on eniten, sitä on kesässä vähiten.
Toisin sanoen lämmin kesä on tulossa, koska kylmä merituuli puhalsi ja aurinkokin pysyi tiiviisti piilossa.

Marja-Leena ja Martti olivat valmistelleet meille laavulle valmiiksi makkaranpaistotulet, joten saimme välilllä käydä lämmittelemässä liekkien loimussa. Martti oli vuollut jokaiselle oman makkarakepin, jolla saimme kukin valmistaa oman ateriamme. Hyvin teki makkarat kauppansa ja palanpainikkeeksi Marja-Leena oli keittänyt meille makoisat kahvit / mehut.

Rauhalan Pentti kertoili meille jo menomatkalla Ajoksen historiaa ja aallonmurtajien suojassa saimme kuulla häneltä myös tarinaa lintujen kevätmuutosta. Linnut olivat vähissä tällä kertaa, mutta näimme kalalokkeja, pikkulokkeja sekä pari tukkakoskeloakin.

Kemin Sataman liikenne- ja turvallisuuspäällikkö Jukka Kotajärvi ja kunnossapitopäällikkö Yrjö Kauppila kertoivat meille sataman historiasta ja siitä, miten satama toimii tällä hetkellä.

Meitä senioreita oli mukana kaikkiaan 35 henkeä. Toivottelimme kaikille hyvää kesää, vaikkakin toimintamme jatkuu vielä kesäkuussakin, jolloin lähdemme katsomaan "Paavon paikkaan" kesäteatteria Myrskyluodon Maija.

Teksti ja kuvat SMä

Laavulla
Makkaranpaistoa
Pentti Rauhala kertoili linnuista
Naurulokki
Tukkakoskelot
Jukka Kotajärvi ja Yrjö Kauppila kertovat Kemin sataman toiminnoista.